måndag 3 augusti 2009

Anne Taintor



I min favoritbutik i Ocean Grove hittade jag de här fantastiska kylskåpsmagneterna! De kommer från Anne Taintor som gör allt från pluntor till pillerburkar med modeller från autentiska annonser från 30, 40 och 50-talen. På hemsidan kan man läsa om modellerna efter att de, eller deras barn sett sina ansikten på ett vykort eller en liten portmonnä, tagit kontakt med Anne. 
Kvinnan ovan, som liksom jag tycker om att shoppa, heter Susann Shaw Connelly. Hon stack iväg till NY City 1937 utan ett korvöre på fickan och började jobba som sekreterare. Hennes kollegor tyckte absolut att hon skulle försöka sig på att bli modell men hon själv trodde att de bara sa det för att vara snälla. Men 1938, samma dag som hon gifte sig, tog hennes nyblivna man med henne tilll Fifth Avenue och en modell-agentur där hon bryskt blev avvisad av receptionisten. Halvvägs ut genom dörren hörde hon en man ropa efter henne och en stund senare ringde han Vouge och sa att han hittat ansiktet de letat efter.
Hon kallades "The most beautiful woman in NY" och poserade för en mängd tidningar och spelade även in en film med Rita Hayworth och Gene Kelly, Cover Girl. 

Starka vackra kvinnor med humor och självdistans kan man inte få nog av tycker jag!
Helst skulle jag vilja sätta mina kylskåpsmagneter på ett gräddvitt kyslskåp från Smeg. Ohh, så snyggt det skulle va i lilla stugan... 





1 kommentar:

  1. Jag önskar mig också ett sådant kylskåp. Det är otroligt mysigt och fint.

    Krams!

    SvaraRadera